MÓDA O NAŠICH ZNAČKÁCH

OBEY: oblečení jako názor

6.7.2017
Oblečení už zdaleka není jen funkční záležitost. Aby nás chránilo před počasím. Nebo vlastní nahotou. Kolikrát se jedná doslova o umělecké kousky. Jsou pak ale i značky, které jsou tak zamýšlené od začátku. Jen jako další médium, skrz které k nám umělec promlouvá. A chce nám něco říct. Třeba, že bychom měli poslouchat (OBEY).

OBEY založil v roce 2001 v Kalifornii street artista a ilustrátor Shepard Fairey. Možná vám to jméno nic neříká, stopro ale znáte minimálně jednu jeho práci. Jeden konkrétní plakát. Je bílo-červeno-modrý a nad nápisem HOPE je na něm tvář amerického prezidenta Baracka Obamy. Před volbami v roce 2008 se stal celosvětovým hitem, který inspiroval miliony lidí po celém světě. A hlavně voliče v Americe. Jak ty volby totiž dopadly, asi víte.

Mám oči všude.

Kořeny značky OBEY ale sahají ještě trochu dál, konkrétně do roku 1989, kdy se Fairey poprvé uvedl do světa umění jednoduchou a zdánlivě nesmyslnou samolepkou s obřím wrestlerem, ze které se později zrodil koncept OBEY GIANT. A od kterého pak už cesta ke značce OBEY nebyla tak daleká. (I když trvala 12 let…)

Aby bylo jasno.

Vizuálně Faireyho práce vychází hlavně ze staré komunistické propagandy. Pracuje tak s jasnými výraznými ilustracemi, kterým dominuje rudá barva. Využívá přitom obrácenou psychologii, takže když nám říká poslouchej, snaží nás vyprovokovat k opačné reakci. Nepřekvapí tak, že jeho hlavním zájmem jsou politická a společenská témata. A kontroverze se rozhodně nebojí.

Fairey rád střílí do vlastních řad.

Samotné oblečení pak vychází z armádních a funkčních designů dělnického oblečení. Často přitom dává prostor ostatním umělcům, aby si pod jeho značkou vytvořili vlastní řadu motivů a modelů.

Dneska tak OBEY nabízí kompletní řadu streetové módy. Od košil a triček přes kalhoty, mikiny, bundy, až po kšiltovky a kloboučky. To vše samozřejmě jak v pánském, tak i dámském provedení.

Dámské bombery umí taky.

Značka se navíc zapojila i do fair trade standardů, podle nichž dnes vyrábí část oblečení. Z každého prodaného kusu této řady jdou peníze přímo lidem, kteří se na jeho výrobě podíleli. A ti si sami rozhodnou, jak s nimi naloží. Jestli za ně postaví školy, nebo je investují do zdravotní péče.

Možná tak nemusíte souhlasit s Faireyho světonázory, ale když vám říkám, že dělá streetwear, který skvěle vypadá, dobře se nosí a pomáhá měnit svět k lepšímu, měli byste fakt poslouchat.

Mohlo by se vám líbit taky…

Žádné komentáře

Komentovat